Mükemmel Poğaça Tarifi İzinde Birinci Gün

    Yazan: Sis Etiket: »
    Beğeniler


    Her şey 2 gün önce sitede şekomun bana poğaça tarifi sormasıyla başladı. Her zaman yaptığım ve lezzeti iyi olan bir tarifimi verdim ve o da yaptıktan sonra tat süper diye okeyledi. Ama aklıma bu tarifle yapılan poğaçanın kısa sürede bayatladığı geldi. Bayatlamayan ve hani o tadı yerken mükemmel olan ama sonradan midemizi yakan pastane poğaçaları tadında olup da mide yakmayanı var mıdır diye düşündüm. Bu beyne zaten boş kalmak günah sanırsam, nerde abidik gubidik bi şey var kafama takabiliyorum. Ve NCIS ajanı Sis en önemli görevinin emrini alıp bu yola " ya ölene kadar ya yapabilene kadar " diyerekten baş koydu.

    İlk olarak en basit ve en önemsiz görünen, ama her tür sırrın da bu yolla aydınlanmasını sağlayan yönteme baş vurdum. Herkesin gözü önünde olan yazılı basına baş vurdum yani. Bir sırrı saklamak isteyen uluslar arası kötü ajanlar genelde bunu gazetelerin günlük bulmaca sayfalarına falan saklarlar. Haliyle konu itibariyle benim de ilk yokladığım yer elimdeki yemek kitapları oldu. O kitaplardan bulduğum ve standart " sütle yapın" diyen tariflerden birini denedim ama süt olayının aslında pastaneciler birliğinin büyük bir kandırmacası olabileceği ortaya çıktı. Çünkü ortaya çıkan tadın pastane poğaçalarıyla yakından uzaktan ilgisi yoktu.

    Ajan Sis kendime not 1: Pastaneciler birliğinin izleme altına alınması gerek.

    İkinci adım olarak poğaçanın ham maddelerini izlemeye karar verdim. Şimdi sütün inekten, yumurtanın tavuktan, unun başaktan geldiği malum. Bunlarda kimyasal oynama yapılabilmesi ihtimali çok az. E o zaman kimyasal olan maddelere bakalım. Yani maya- kabartma tozu ve kullanılan sıvı-katı yağ. Aslında sabah erken saat olsaydı herhangi bir poğaçası sevilen pastaneden örnek satın alıp en yakın forensic laboratuara yollamak maddelerin içeriğini öğrenme açısından en kestirme yol olacaktı; ama ne yazık ki bu yazı bir yere kadar kurgu, benim poğaça yollayabileceğim yollasam da bana manyakmısın demeyecek bir laboratuar bilmiyorum. Yaptığım derin araştırma sonucu olayın su yerine süt ve kabartma tozu yerine hamur mayasına bağlı olduğu sonucuna vardım.

    Ajan Sis kendime not 2 . Maya farklılıklarını öğren.

    Sonuca çabuk ulaşmayı düstur edinmiş bir ajan olarak maya farklılıklarını öğrenmeye vakit harcamak yerine her tür maya ile deneme yanılma ile sonuca daha çabuk ulaşabileceğime karar verdim. Hepi topu iki tür zaten bu hamur kabartan mayalar; yaş ve kuru şeklinde. Kuru olanı önceden bir işleme tutmanız gerekmiyor ama yaş olanı önceden ılık süt-su ve şeker ile kabartmanız gerekiyormuş. Sıra gelmişti en sonuca yakın gözüken ve en kısa sürede en az malzeme ile denemelerimi yapabileceğim tarife. Yine sevgili kadim dostum Google sayesinde böyle bir tarife ulaştım. Ki tarifin olduğu web sitesinde "yaptım mükemmel oldu, puf puf kabardı" türü yorumlar aslında ilk denememden sonra buranın bir fake site olduğu konusunda beni uyandırmalıydı.

    Ajan Sis kendime not 3 : her gördüğün yoruma kanmayacaksın, şüpheci olacaksın.

    Şimdi daha sonra yazacağım tarifi önce tarifte belirtildiği gibi yaş mayayı ufalayarak denedim. Hamur hiiç de öyle kabarmadı, ama gıyır gıyır ( bunu sormayın ne demek diye ama hamurun içi hava keseleriyle dolmuş gibi desem anlarmısınız?) oldu. Pişirdim lezzet süper oldu, hatta benim genç irisi oğluşum tepsinin yarısını bitirdi, anne süper olmuş diyerekten. Ama sorun şuydu, hamur benim kendi annemden bildiğim mayalanmış hamurlar gibi kabarıp iki katına falan çıkmadı. Yılmaz Ajan Sis nasılsa bu evde hiç doymayan bir ergen var, bu poğaçaları sabaha bitirir diyerekten araştırmaya devam adına bu sefer aynı tarifi kuru mayayla yapmaya karar verdi.

    Ajan Sis kendime not 4 : Ergen erkek çocukların doyma kapasitesiyle ilgili araştırma yap.

    Kuru mayayla da denenen tarifte, hatta maya poşetlerinin üzerinde yazdığına göre herhangi bir sıvı ile kabartılmasına gerek olmayan instant maya denilen şey kullanılmış olduğu halde üçüncü tepsi poğaça da kabarmadı. Allahtan evde bir doymazlar kabilesi mensubu erkek sürüsü yaşadığından bu malzemenin tüketilmemesi konusunda hiç endişem olmadı. An itibariyle aynı tarifin süt ile kabartılan mayayla yapılması işlemi sürüyor. Artık sonucu yarına yazarım çünkü bu hamuru sabaha kadar kabarsın diye bırakma niyetindeyim.

    Şimdi buradan izlediğim tüm yemek blogu sahiplerine ve mutfakta iyi olan arkadaşlarıma sesleniyorum. Aha tarif aşağıda. Bu tarifde mi sorun var, yoksa mayalı hamurlar bana düşman mı? Bir gizli ajan olaraktan düşmanlığı kabul etmem daha kolay gözüküyor aslında.

    Malzemeler:

    2,5 bardak beyaz un
    1 yumurta
    Yarım tatlı kaşığı tuz
    1 çorba kaşığı şeker
    15 gm (1/3 küp) yaşmaya veya 1 dolu tatlı kaşığı instant kuru maya
    Çeyrek (¼) tatlı kaşığı mahlep (kullanılmasa da olur)
    150 gram margarin, yumuşak
    Çeyrek (¼) bardak soğuk su

    İçi için:

    ½ bardak beyaz, tulum veya kaşar peynir (125 gram), rendelenmiş

    Üzeri için:

    1 yumurta sarısı
    1 fiske şeker
    12 adet

    Elde Yapılışı:

    1. Eğer elle yapıyorsanız unu, tuzu, şekeri, mahlebi geniş bir kaba alıp yaş mayayı (nohut büyüklüğünde parçalara kırıp) veya kuru mayayı ilave edin. Suyu, yağı ve yumurtayı ilave ettikten sonra 7-8 dakika kadar yoğurun. Hamurunuz önce ele yapışan bir kıvamda olabilir ancak yoğurma işleminin sonuna doğru, kulak memesi yumuşaklığından çok az daha sert ve kolay şekil verilecek kıvamda olacaktır.
    2. Yoğurulmuş olan hamurunuzu ağzı kapalı bir kaba alıp 1 saat ılık bir yerde bekletin.
    3. Hamurunuzu iyice unladığınız mutfak tezgahına alıp 1-2 dakika kadar elinizle yoğurup 12 eşit bezeye ayırın. Bezeleri tezgah üzerinde yuvarlayarak düzgün yuvarlaklar oluşturun.
    4. Herbir bezeyi el ayanızla hafifçe yassıltıp üstlerine içi koyun. Hamuru resimdeki gibi iki elinizle ikiye katlayıp elinizin ayasıyla üstüne bastırarak kapatın. Gördüğünüz gibi elimizi poğaçanın tam kenarına değil, kenardan 1 cm kadar içeriye bastırıyoruz. Böylece poğaçanın kenarı hafifçe açıkmış gibi görünüyor.
    5. Poğaçaları iyice yağlanmış bir tepsiye aralıklı olarak yerleştirip 30 dakika kadar ılık bir yerde bekletip tekrar mayalanıp kabarmalarını sağlayın.
    6. Mayalanmış poğaçaların üzerine şekerle çırpılmış yumurta sarısını yumuşak hareketlerle sürün. (Yumurtaya şeker ekleyince üstleri daha güzel kızarır)
    7. Önceden ısıtılmış 180 derece fırında yaklaşık 20 dakika, ya da üstü iyice kızarana kadar pişirin.


    Bu kayıt kendini 30 saniye sonra imha edecektir :D

    11 Kişi Yorum Yapmış.

    1. su says:

      alaamm yaa :))bu kadar çok csi dizisi izlemenin bünyende yarattığı deformasyonla,poğaça tarifini verişin bile değişmiş.-Gördüğünüz gibi elimizi poğaçanın tam kenarına değil, kenardan 1 cm kadar içeriye bastırıyoruz. Böylece poğaçanın kenarı hafifçe açıkmış gibi görünüyor-bu ne la :)))ay çok yaşa emi ajan ve poğaçalog sis :P

      btw; tarifi derhal yazdım yarın deniciim.. ..

    2. su says:

      not:beğen butonu olsaydı yav :))))

    3. Sishyphos says:

      eheheu bu nasıl ama:DD

      "yumurta sarısını yumuşak hareketlerle sürün"
      sert sürersen küser falan bu hassas poğaçalar :D

    4. Nazannesi says:

      Ay çok eğlendim çokk..
      Hemen aldım tarifi..
      Benim de bir tarifim vardır geliştiremediğim, vakit bu vakittir..
      Hahahaha bu entry'i en beğenilenlere koysana Sis! :))) Senin tarif vermende ayrı hoş olmuş, şık olmuş tabi bu arada.. Bak susamıyorum.. Eee şey dicektim, heh arada hep versene tarif ama csi dilinden.. hihihi.. sustum, bitti..

    5. Poğaça tarifin bile sana özel. Ne diyeyim, sen çok yaşa e mi. Yarını merakla bekliyorum.

    6. Sishyphos says:

      @nazannesi,

      Poğaça denemelerim sürmekte. Mükemmel tarife ulaşınca herkesle paylaşacağım. Yarınki planlarım arasında bir makarna şefini sorguya almak var. O da hamur bu da hamur diyerekten işin püf noktasını itiraf ettirebileceğime inanıyorum :D


      @ Asucummmm,

      Dönmüşsünnnnn. Çok sevindim dönmene, ve de umarım iyi gelmiştir tatil. Gördüğün gibi benim sıkıntı başıma vurmuş durumda :))

    7. merhaba :) buraya da damladım :P benden de bi mükemmel poğaça tarifi geliyorrrrr......azzzz sonraaaaaa.....

    8. Malzemeler:
      1 bardak sıvı yağ
      1/2 paket margarin
      1 paket kabartma tozu
      bir çay kaşığı tuz
      2 yumurta (birinin beyazı ayrılacak sarısı da üstü için )
      1 çay bardağı yoğurt- yeterince un
      İçi:
      300 gr filan tulum loru (az tuzlu peynir de olabilir), ayrılan yumurta akı, arzuya göre maydonoz veya dere otu

      Yapılışı:
      Yağ eritilip içine sıvı yağ, 1 yumurta, kabartma tozu, yoğurt ve tuz iyice karıştırılır. Klasik kulak memesi kıvamına gelene kadar un ilave edilerek iyice yoğurulur.
      15 dk kadar dinlendirilir, sonra poğaçalar yapılıp üstlerine ayrılan yumurta sarısı sürülür. Önceden 200 dereceye ısıtılmış fırında altı ve üstü homojen olana kadar pişirilir. Afiyet olsun....

    9. Sishyphos says:

      @meraklı denenecek bu tarif sağ olasın

    10. su says:

      ilk denememde elektrik sorunu yaşamıştım,bugün denedim tarifi ve tek kelimeyle organizmaaa...
      kendime not:bi daha 2 ölçü yap !

    11. su says:

      meraklı senin tarifide başka birgün deneyecem :)

    Siz de Yorum yapın