Troll Nedir ?

    Yazan: Sis Etiket: »
    Beğeniler



    Öncelikle şuradaki ve buradaki linklerden bilimsel (!) bilgiye ulaşabilirsiniz. Ben altta kendimce açıklamaya çalışacağım.

    Troll, İngilizce’de Trolling kelimesinden gelir ve anlamı Türkçede aşağı yukarı “zarf atmak" tır. Trolller, genellikle bulundukları sanal sosyal ortamda ( forum, sözlük, bir amaca yönelik site, sosyal paylaşım platformları yani Friendfeed Twitter vs ) tepki toplayacak, can sıkacak, kızdıracak, güzel ortamı bozacak ya da grubun tamamını hedef alan ve küçük düşürücü bir mesajı normal bir soruya cevap olarak yazarlar. Yaptıkları şey bu tür mesajlar yazarak tepki toplamak ve dikkat çekmeye çalışmaktır. Peki neden yaparlar ?

    Tahminim trollerin büyük bir bölümü hayatlarını güçlü ve başarılı ve dominant olarak gördükleri insanlarla özdeşleştirmeye çalışan yalnız ve zavallı insanlardır. Stabil bir ortamı bozmak, onlara güçlü oldukları hissini yaşatır. Troller için herhangi bir cevap bir “dikkate alınma” dır. Yerme, önemsememe ve övme arasındaki farkı göremezler ve kendilerine verilen her cevap, içeriğinden bağımsız olarak egolarını şişirir. Hatta nick arkasına bile sığınmadan tümüyle anonim yani " guest " olarak veya " anon " olarak bile aldıkları cevapların kendilerinin kaale alındığı hissini vermesiyle sevinenler vardır.

    Troll Örnekleri :

    Beni yakın tanıyan çoğu kişinin de iyi bildiği üye sayısı oldukça fazla olan oyun sitemden yaşanan bir iki örneği vermek istedim. Ki temeli amacı tümüyle oyun üzerine kurulu olan bir site olup gerek siteye yazılan yorumlar gerek online chatteki konuşmalar oyunlar hakkında teknik yardımlaşma amaçlıdır. E haliyle 5 yıl gibi sürelerle aynı platformda birlikte oyun oynayan insanlar arasında zamanla oyun ve teknik yardım konusu dışında sohbetler şakalaşmalar olmaktadır. İşte bu ortamda ( birden çok kişinin aynı yazı alanında birbirleriyle yazıyla anlaştığı bir ortam ) yazılan şeyleri kendi üzerlerine alınıp rahatsız olup, rahatsızlık sebeplerini tek bir kişiye yöneltip ya o kişi ya biz diyen bir grup oluştu. Okların doğrultulduğu kişinin gerçekten rahatsız edici yazmadığına inanmam bir yana, bu ya o ya biz tavrının bir başlangıç olduğu hissi oluştu bende. Ki kısa süre içinde bu hissimin doğru olduğu bu grubun bazı başka platformlardan görülen konuşmalarıyla doğrulandı. Ve olayın aslında hedef alınan kişinin değil de ben ( sitenin kurucusu) ve bir kaç kişinin ( sitenin kıdemli üyeleri ) rahat ve eğlenen tarzından duyulan rahatsızlık olduğı açığa çıktı. Ne kendimin ne de tanıdığım insanların tarzının da ahlakının da sanal platformlarda sanal kişiler tarafından sorgulanmasına izin veremeyeceğimi belirtmem siteden bu grubun ayrılışıyla sonuçlandı. Şimdi buraya kadar olay gayet doğal aslında. Gerçek yaşamda olduğu gibi sanal platformlarda da bu tarz fikir ayrılıkları olabilir ve giden gider, kalanlarla site aynı minvalde devam eder. Burada siteye yazılmaya başlanan hakaret dolu ve eleştiriyi aşan söylemler içeren ve de adsız yazılan yorumlardı işte bu ayrılan grubun elemanlarının trollemeye başladığı an. O zamana kadar sadece "bilmemne oyununda bilmem ne nesnesi nerdeydi" veya "ben bu oyunu kurarken bilmene error alıyorum yardım edin" diye yazan " ADSIZ " lar bir anda sitenin genel ahlak ve gidişatının ne kadar düşmüş olduğu konusunda yorumlar yapmaya başladılar. Bu nifakçı grubun bilemediği şey ise benim sitelerime gireni çıkanı bırak, harf konduranı izleyen track programlarım olduğuydu. Yazılan hakareti kimin hangi şehirden girerek yazdığı, aslında hangi nick kullandığı vs gibi şeylerin tarafımdan ortaya konması ve sitenin de adsız yoruma kapatılmasıyla 1ci Troll savaşını galip olarak bitirdik.

    Gelelim ikinci troll örneğime. Sitede beliren bir kullanıcı ilk başta sitenin şahane oyunların süper olduğunu yazıp iyi ki bu siteyi buldum tadında yorumlarıyla günümüzü şenlendirirken bir süre sonra o oyunu da açamadım, bu linki de indiremedim, linkler de bozuk, dosyalarsa hepten bozuk gibi çıkışlar yapmaya başladı. Ben ve diğer kıdemli üyeler elbirliğiyle teknik destek verip kullanıcıya PC donanımındaki yetersizlikleri gösterip nasıl en hesaplı ve verimli şekliyle PC sini kullanabileceğini anlatmaya çalışırken; "ama ben yabancı sitelerden indiriyorum bi burdan indiremiyorum" yazısına doğal olaraktan "e git o zaman burada kendini kasma yabancı siteden indir " cevabını verdim. Bu hiç de laf gevelemeyeceğimi belirten cevap üzerine kullanıcı bir süre çenesini kısıp sadece sohbet muhabbete girmeye başladı. Yine iyi niyetle karşılanıp evindeki sayısız kedisine bile çözüm üretmeye çalıştığımız halde bir gün sitedeki canlı chatte sadece" e ama o kadarına da oha artık lan" yazıldı diye ne argomuz kaldı dokundurulmadık ne utanmaz kadınlığımız. Sonuç bizim troll kullanıcı her kendi nickiyle yazdığında banlandığı için artık " anon" olarak yazıp hakaret etmeye başladı taa ki bir gün ben artık düzeleceğine dair umudumu yitirip direkt makinesini banlayacak bir ban yöntemi kullanana kadar. Şimdilerde hala her gün sitede, artık sadece okuyabiliyor ama ban yüzünden yazamıyor ve ben eğer eğlenmek istiyorsam direkt ona hitap ederek yazıyorum. Haa bu arada bana herkesin okuyamayacağı mail ortamından ulaşması için verdiğim tüm çabalar da sonuçsuz kaldı. 2ci troll savaşını da zayiatsız atlatmış olduk.

    Şimdi bana sorarsanız nedir o sitede paylaşamadıkları diye ben oyun cevabını vermeye utanırım. Ama cidden sadece oyun konuşulan bir ortamda bunlar yaşandı, yaşanıyor ve yaşanacaktır. Kaldı ki siz düşünün insanların siyaset, din, ahlak vs konularda fikirlerini sınırsızca yazabildikleri platformlarda olabilecek olayların vehametini. Trollerin çoğu, yaptıkları şeyi önlerine koysanız da karşı çıkacaktır, komik olmak adına yaptığını veya eğlence amaçlı yaptığını söyleyecektir. Kimseyi normal şekilde eleştirmek değil ama kimseyi hakaret ederek ve sen bana uyacaksın düsturuyla eleştiremeyeceğini ise kabul etmeyecektir. Bir de bu troller korkaktır; tartışma çıkaracak veya hakaret edecek bir cümle yazıp sonra saklı online konumuna geçip yazılanı takip eder ama kendini açığa çıkarıp cevap verme riskine girmez.

    Aşağıdaki kısım ise internetten bulunma troll özellikleriyle ilgili çok doğru bir tesbittir. kaynağı kimdir bulamadım.

    * Hayalgüçleri zayıftır : Bariz noktaları hedef alırlar – dinle alakalı forumlarda küfür, ya da kadın forumlarında cinsiyetçi yorumlar gibi.
    * Konu dışı yazarlar : Off topic de denilen konuyla alakasız yazılar yazar, ya da daldan dala atlarlar
    * Tekrar yaparlar : Bir soruyu ya da yorumu tekrarlarlar. Cevaplansa bile. Aksi kanıtlansa bile.
    * Anonimdirler : Çoğu kez kendi isimleriyle yazmazlar. Zira çekingenlik doğalarında vardır.
    * Asıl sorunu göremezler : Troller nadiren doğrudan bir soruyu cevaplarlar. Saçmaladıkları zaman (çoğu zaman) dayanaklarını göstermeleri istendiğinde asıl sorunu/soruyu pas geçerler, sorulan soruya cevap ver(e)mezler.
    * İnançlarının kölesidirler : Kişisel inançlarına ters gelen herhangi bir bilgiyi, sadece ters geldiği için reddeder, bu konuda herhangi bir kanıt, argüman vs’yi okumazlar, okumadıkları için bu kanıtlara dair ya cevap vermezler, ya da kanıtları reddeder, kanıtların güvenilir olmamasıyla ilgili alakasız argümanlar sunarlar.
    * Aptal ve/veya zavallıdırlar : Yalnız, zayıf sosyal becerileri olan ve çoğu insanın “makul sohbet” diye tanımlandırdığı konuşmayı nadiren becerebilen insanlardır.
    * Cahildirler : Bu kendi kendini açıklıyor aslında. Bilmedikleri konuda biliyormuş gibi atıp tutarlar.




    Şimdi yazıyı bağlarsam eğer, ben internete eğlenmeye geliyorum arkadaş. Ben internette oyun oynarım, film-dizi izlerim, oyun sitemde 5 seneye yakın tanıdıklarımla daha içten yeni tanıdıklarımla daha yüzeysel sohbet ve geyik yaparım, mümkün olduğunca siyaset ve din konularında yazmaktan kaçınırım, komik resim, klip, müzik, video vs aranırım. Bu yazıyı okuyanların girdiği bu platform bile adına yaraşır yere göğe konmaz bir kitap sitesi değil sadece kendi okuduğum beğendiğim veya beğenmediğim kitap-filmleri yazdığım kişisel eğlence alanımdır. İnternet dipsiz bir kuyudur. Her ne arıyorsa insanlar ona ulaşma imkanları çok fazladır. Sex arıyorsanız Google amcaya syber sex yazın benim sitelerime uğramayın çok daha verimli geçer zamanınız; uğrarsanız da ne kadar zorlasanız da bir şey alamayacaksınız. Aşk arıyorsanız hiç Google ile uğraşmayın gerçek fiziki dünyanızı zorlayın derim, az insan olmaya çalışırsanız hayvanları çoğu kadının sevdiği gibi sizi de sevecek bir kadın bulursunuz. Şiir börtü böcek sevgi kelebekliği arıyorsanız çook yanlış yerdesiniz bilesiniz. Arkadaşlık arıyorsanız elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışırım, ama bilesiniz ki fiziki yaşamında bile duvarlarını indirme özürlü bir insanım, arkadaşlık zordur benim için. Bloggerlık güzel bir şey, bir anda dünyanın her yerinden bir dolu insana yazdıklarınızla ulaşabilmeniz güzel bir şey; ama bloggerdaşlık diye bir şey bana uymuyor bilesiniz.

    Ayyyh trollemeyin işte beni ve benim mekanlarımı, sıkıldım artık.

    5 Kişi Yorum Yapmış.

    1. Sis' cim, sen çok akıllı bir insansın. Eminim başetmeyi bilirsin. En iyisi görmezden gelmek, yok saymak. Tabii eminsen.(işaret ettiğin yerden bu çözüm yolları.) Ama nezaket yapmadan, bi kalemde kestirip atmalısın. Abla tavsiyesi :)
      Ne sıkıyorsun canını şu ölümlü dünyada..

    2. dr.ordinaryüs says:

      çok güzel bir tespit ve post olmuş....tebrikler

    3. Sishyphos says:

      @Asucum,

      Baş edememekten değil de sıkılmaktan. Yoksa vaktim olsun canım da sıkılıyor olsun, eğlencesine ben trolleşirim onlarla :D

    4. Sishyphos says:

      @ordinaryus,

      sağol profesör

    5. su says:

      track programınla troll'lere ölümmm :P:P

    Siz de Yorum yapın