Efrasiyab'ın Hikayeleri

    Yazan: Sis Etiket: »
    Beğeniler


    Yazarı :İhsan Oktay Anar
    Yayınevi :İletişim Yayınları
    Sayfa Sayısı :245

    Sevgili Oxyz benim kitap tanıtımı ricamı yerine getirmiş.Kitabın arka ve ön kapak yazılarını es geçip sözü direkt ona bırakıyorum.Uyku borcumu da yolunu bulunca ödeyeceğim.Teşekkürler

    önce kitapla ilgili anımı anlatarak başlayayım..

    2005 yılı..bu zamanlardı sanırım..beşiktaş maçına gitmek için kadıköyden vapura bindim..o zamanlar okuduğun kitabı,başkalarının da okuması için,bir yerlerde bırakma akımı vardı..işte o vapurda gördüm kitabı..üzerinde yazı olan herşeyi okuma alışkanlığım olduğundan kitabı elime aldım..üzerinde bir post-it vardı..aldığınız yere bırakınız gibi birşeyler yazıyordu..içinde de bir liste..okuyanlar isimlerini ve tarihleri yazmışlar..kitabın ismi hiç cezbetmemişti beni..kitabı okumayıp,her maça gidişimde yaptığım gibi takımın kadrosunu kurup çeşitli varyasyonları mı denesem diye düşünürken sayfaları çevirmeye başlamıştım bile..ayrıca fantastik kurgulardan oldum olası hazetmemişimdir..mantığıma oturtamadığım hiçbir şey çekmez ilgimi..çekmez-di..öyle ki beşiktaşa geldiğimizde kitabı vapura bırakamadım,henüz bitiremediğim için.. belki de fantastik olup benim gibi mantıksız mantıklıların akıl boşluğunu genişletmesi ve / fakat buna rağmen anlatılanların fazlaca "bizden" olmasıdır ilgimi bu kadar çekmesinin sebebi..maç saatine kadar kazan çevresinde alkol almak yerine,bulduğum ilk tenhada sotelenip kitabı okumaya devam ettim..boynumda beşiktaş atkısı,bir elimde bira,bir elimde kitap nasıl tezat oluşturuyorsa; kitabın konusu ile güzelliği de öyle bir tezat oluşturuyordu..bunun zuhur etmesiydi belki de..maç başladı aklım kitapta..devre arasında hemen kitaba devam..maç bitti..vapur beklerken ve seyir esnasında da okumaya devam edip kitabı bitirdim..ve görevliden aldığım kalemle ismimi ve tarihi listeye ekleyip bir köşeye bıraktım..ilk fırsatta da gidip satın aldım kitabı ve başucu kitaplarım arasına koydum..

    Kitapta, ölüm ile Cezzar Dede'nin birbirlerine anlattıkları hikayeler var..ölüm bir gün Cezzar Dede'ye gelir "tahsilat" için..Cezzar Dede o sırada torunlarına hikaye anlatmaktadır ve torunlar dedelerini bırakmak istemezler.. Cezzar Dede ile ölüm bir anlaşma yapar ve bu anlaşmaya göre ölüm, Dede'ye anlattığı her hikaye süresi kadar ömür verecektir..birbirlerine hikayeler anlatırlarken de,ölüm sıradaki diğer tahsilatları yapmaya devam eder..hikayeler her ne kadar fantastik olsa da öyle akıcı anlatılıyor ki,kaptırıyorsunuz kendinizi..kitabı edebi yönden eleştirebilecek kadar boyum uzun değil.. ancak kitabı elinizden bırakmadan,soluksuz okuyacağınızı; bırakmak zorunda kaldığınızda ise,zihninizin bir yerinde efrasiyab'ın olacağını garanti ediyorum..ayrıca kitap o kadar çok yeni kelime -ya da en azından benim açımda yeni- içeriyor ki,şaşırıyorsunuz.."latifeperdaz" gibi mesela..toplumumuzda egemen maneviyata bir de fantastik boyuttan bakmak gerçekten çok keyifli.. ki sadece anlatılan hikayelerdeki sokak isimleri bile kulağınıza bir anda ney sesi getirebilir..

    daha sonraları bu kitabın tiyatro oyunu olarak sahnelendiği ve hiç beğenilmediğini duymuş ve çok şaşırmıştım..ayrıca kitabın bazı yerlerinde okuyanı gülümsettiğini de söylemem lazım..ölümün konuştuğu bir kitapta, birisi "ceee" dese bile gülebilir gerçi insan ama olsun..gülümsetiyor gerçekten..

    şimdiye kadar okuğum en uzun cümle de bu kitaptaydı..merak edip saydım..tam 173 kelimelik bir cümle..

    son söz yerine kitaptan alıntı..sf.188..ikinci paragraf:

    "Kavuşunca aşk,kavuşamayınca meşk olduğunu söylerler.Sevgisini kalbinde taşıdığı sürece herkes ona kavuşmuş demektir bana göre.Bu nedenle,sevmenin meşketmek olduğunu düşünürüm.Dünyaya bakınca gülümsememek elde değil.Ben de bakarken,hem dünyayı hem de onun içindekileri seviyor ve gülümsüyorum.İşte,Dünya hakkındaki bir hikayeyi de;aşkla değil,meşkle anlatıyorum."

    6 Kişi Yorum Yapmış.

    1. Sis says:

      bu anlatımla okumamak elde değil.ben bi remzi kitabevine gidip geliyorum:)))

    2. su says:

      bu kitabın tanıtılması çok hoşuma gitti..yanlış anlamadımsa tanıtanda Oxyz dimi?
      İhsan Oktay Anar en sevdiğim yazarlardan biridir ve tüm kitaplarınıda okudum..özelliklede puslu kıtalar atlası kitabı beni çok etkilemişti..

      muhteşem bir kitap ve muhteşem bir yazar...yazdığı her kitap ayrı bir kalitede.hepsini okyun derim ben:)

    3. Sis says:

      biraz önce son sayfasını çevirdim.sen yazdığının ertesi günü almıştım ama anca bitti iş güçten.
      teşekkürler Oxyz.

    4. MeDiKaL says:

      Bu ayıpta bana yeter. Hem çok kitap okurum diye geçinen hem de burada yönetici yetkisinde olan ben bu yazarı ve puslu kıtalar atlası eserini bugüne kadar duymamışım. Hiç bir yerde görmesem bile burada görmem lazımdı. Kitapçım tavsiye etmese ne bu kitabı alırdım ne de yazarı hakkında bir fikrim vardı. "Puslu kıtalar Atlası" ilk kez araştırmadan incelemeden sadece kitapçımın tavsiyesi ile aldığım bir kitap. Okumaya yeni başladım.Başı biraz sıkıcı gibi ama güzelleşeceğine inancım tam. Okuyunca fikirlerimi yazmaya çalışacağım.

    5. Adsız says:

      Kavuşunca aşk,kavuşamayınca meşk olduğunu söylerler.Sevgisini kalbinde taşıdığı sürece herkes ona kavuşmuş demektir bana göre...
      nasıl anlatmakki bu..

    6. Sis says:

      Adsız,
      e o yüzden aşkı anlatmak o yüzden İhsan Oktay Anarın anlatması.

    Siz de Yorum yapın